Hvem er du? / Ansatt ved høgskole / universitet / Aktuelt for høgskole / universitet

Vil fjerne tidstyver i skolen

(12.12.2014) Det må bli færre krav til dokumentasjon og rapportering i skolen slik at lærerne får mer tid til elevene. Det er budskapet fra prosjektet som har sett på det samlede kravet til rapportering og dokumentasjon i skolen. Kunnskapsministeren og KS vil nå fjerne unødvendige krav. Les mer her.

Nasjonalt seminar 5. januar: «Øving og undervisning av øving»

(10.11.2014) CEMPE – Centre of Excellence in Music Performance Education – bråstarter det nye året med et nasjonalt seminar om øving og undervisning av øving på Norges musikkhøgskole. Seminaret retter seg særlig mot musikkstudenter, instrumentallærere innen høyere utdanning, samt de som arbeider i videregående skole og kulturskoler.

I tillegg til foredragsholdere fra musikkfeltet kommer fagpersoner fra Norges idrettshøgskole og Psykologisk institutt ved UiO for å belyse relevante temaer. Seminaret er det første i en rekke årlige seminarer om øving i regi av CEMPE.

Mer informasjon og lenke til påmelding finner du her.

Lærerløftet - på lag for kunnskapsskolen

(30.09.2014) I den nye strategien "Lærerløftet - På lag med kunnskapsskolen" lanserer regjeringen flere reformer som til sammen skal skape en skole hvor elevene lærer mer. Målet er faglig sterke lærere, en attraktiv lærerutdanning av høy kvalitet, læring og flere karriereveier for lærer.

 

Stort behov for etter- og videreutdanning - Ny rapport fra SSB kartlegger norske læreres kompetanse

(23.09.2014) Tre av fem lærere som underviser i musikk på grunnskolen har faglig fordypning, mens to av fem har ingen faglig fordypning målt i studiepoeng.

Dette, og flere resultater om lærernes formelle kompetanse finner du i en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå.

Postulater fra Norsk musikkpedagogisk union

(30.07.2014) Norsk musikkpedagogisk union har nylig vedtatt fem postulater som grunnlag for sitt politiske arbeid. (The Norwegian Association for Music Educators (NMU) has recently adopted five postulates about art and culture education in Norway)

Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning

(01.04.2014) I regi av Norsk kulturskoleråd er en ny rammeplan for kulturskolen under utarbeidelse, og 1. april 2014 ble de to første kapitlene i den nye rammeplanen sendt ut på høring. Høringsbrev, høringsutkast til rammeplan og høringsmal finner du her.

Lansering 9. april: Ny Norsk Standard sikrer bedre musikklokaler

(28.03.2014) Standard Norge lanserer nå en ny Norsk Standard, NS 8178 Akustiske kriterier for rom og lokaler til musikkutøvelse, som skal sikre bedre musikklokaler. Den nye standarden skal være et nyttig verktøy for musikere, planleggere, kommuner og andre som ønsker å skape gode lydforhold i nye og eksisterende musikkrom. Les mer om standarden og lanseringen her. Standarden kan for øvrig kjøpes og lastes ned her.

Gambling med fellesskolen?

(19.03.2014)
Dette Samfunnsnotatet viser hvorfor undervisning av barn og unge er en helt spesiell tjeneste som ikke passer for kommersielle aktører og konkurranse om elever.

Notatet lister opp 13 uheldige virkninger dersom man tillater en betydelig markedskultur i skolesektoren.
Spørsmålet om konkurranse og markeder er aktualisert ved at den nye regjeringen ønsker å endre privatskoleloven med en midlertidig dispensasjonshjemmel nå i vår, og sende et mer omfattende lovforslag på høring til høsten, for vedtak våren 2015.

Les hele samfunnsnotatet her.

Ny doktorgrad: Vurdering i musikkfag. En deskriptiv, analytisk studie av musikklæreres vurderingspraksis i ungdomsskolen

(07.03.2014) Elevvurdering har fått økt internasjonalt fokus på 2000-tallet og preger nå norsk skole på mange måter. Nye ideer, prinsipper og verktøy for vurdering tas i bruk i samtlige skolefag, inkludert musikkfaget. John Vinge redegjør i denne avhandlingen for hvordan 14 lærere i ungdomsskolen praktiserer, begrunner og opplever elevvurdering i sine musikkfag.

Hvorfor kunstfag i skolen? - debatt om kunstfagenes verdi i norsk skole i PISA-tider.

(22.01.2014) Litteraturhuset, torsdag 6. mars kl 19-21.

Med jevne mellomrom møter vi medieoppslag om at øket satsing på kunstfag i skolen bedrer elevenes resultater i matematikk, bidrar til bedre skolemiljø, og andre gode formål. Det henvises i denne sammenhengen gjerne til forskningsrapporter som sies å dokumentere dette. I forskjellige forskningsmiljøer er imidlertid slike rapporter og ikke minst tolkning av dem, mildt sagt omstridt. Slike diskusjoner må ses i lys av en bredere debatt om legitimering av kunstfag i skolen – hvor bl.a. forestillinger om ”kunstopplevelsens egenverdi” også hører med.

 

>> Neste side - 1   2   3   4   5